Skip to content

Praktiske oplysninger

Vi åbner hver dag kl. 7.00 for børn der ikke er tilmeldt vores døgnsektion. Det er vigtigt for os at morgenstunden er en hyggelig og rolig stund med nærværende voksne, så de børn der møder tidligt for en rolig og god start dag på dagen.

Vi åbner sammen med minihaven på 1. sal på en af børnehavens stuer og fordeler os på de øvrige stuer mellem kl. 8:00 og 8:30. Den gruppe, der kører med bussen, går på legepladsen kl. ca. 8:15, hvor vi leger inden vi kører med bussen kl. 9:30.

INTRANET

Når barnet starter i børnehave, skal I logge ind på Aula

Al praktisk kommunikation med børnehaven foregår via dette intranet og det er afgørende for os, at I opretter jeres barns stamkort på dette system. I skal selv tjekke jeres børn ind og ud og det gør i via vores skærme der findes på alle afdelinger.

INDKØRING

Når jeres barn starter i børnehaven anbefaler vi, at I har sat en uge af, så I kan give barnet den bedste start i børnehaven. Det er meget individuelt fra barn til barn, hvordan de oplever skiftet til børnehaven og hvilke behov de har og indkøringer kan derfor også være meget forskellige. Vi planlægger i samarbejde med jer, jeres barns indkøring, så det får den bedste start som børnehavebarn. Den første dag skal i blive sammen med jeres barn og vi planlægger her i fællesskab hvordan resten af ugen skal forløbe, hvor meget i forældre skal være med, hvornår barnet skal prøve at sove til middag, hvornår det skal hentes mm. De børn der rykker internt til børnehave fra minihaven, har ikke på samme måde brug for en indkøring, men kan profitere af kortere dage den første tid.

AFLEVERING/ AFHENTNING

Det er vigtigt at barnet får en god start på dagen i børnehaven og vi lægger derfor stor vægt på at alle børn for en god modtagelse af nærværende voksne. Børnene skal helst være i børnehaven inden 9:30. og inden 9:15 de dage de skal på tur med bussen.

Vi holder ofte samling eller starter andre voksenstyrede aktiviteter 9:30 og det kan være svært for børnene hvis de kommer midt i en aktivitet. På samme måde kan det være svært for barnet at komme med ind i en allerede eksisterende leg blandt vennerne, hvis de kommer meget sent. Er der dage hvor I først kommer senere, giv besked via AULA. Vi kender alle til travle morgner men opfordrer til, at I har god tid til at sige farvel til jeres barn.

Hvis andre henter jeres barn
Hvis et familiemedlem eller en ven af familien skal hente jeres barn, er det vigtigt, at I noterer det i AULA.

I forældre tjekker selv jeres børn ind og ud når I afleverer og henter. Dette skal dog ikke stå alene og det er vigtigt at I får sagt farvel til en pædagog inden i går

Vi skal bede jer om ikke at tale i telefon, når I afleverer og henter jeres børn, da de har brug for jeres nærvær.

PÅKLÆDNING

Skiftetøj
Vi vil bede jer jævnligt om at opdaterer skiftøjet i kurvene i garderoben. Børnene i børnehaven øver sig i at være selvhjulpne og ligger der for meget tøj, er det svært for barnet selv at finde, det de har brug for. Mangler der derimod skiftetøj, skal vi finde lånetøj frem, som vi kun har i begrænsede mængder og ikke altid i den rigtige størrelse.

Vi er ude i alt slags vejr og det er derfor vigtigt at børnene har tøj med der passer til årstiden. Særligt om vinteren kan det blive koldt når vi er ude i flere timer ad gangen og der er derfor brug for gode vanter, flyverdragter og vinterstøvler. Regntøj skal hele året være en del af børnenes garderobe.

Skriv navn i barnets tøj og sko, så er det lettere for alle at finde den rette ejermand, hvis det skulle blive væk.

For at vi kan passe rigtig godt på jeres børn, vil vi bede jer om at fjerne snoren fra hætterne i børnenes jakker, regntøj og flyverdragter. Børnene må ikke have halskæder eller halstørklæder på. Plasticposer skal fjernes fra børnenes pladser.

Bus-tøj
Ligeledes opfordrer vi til, at jeres børn, når de skal med bussen, ikke har strutskørt og smækbusker på, de to uger de kører med bussen. Det er vanskeligt at have på under en flyverdragt og hæmmer bevægelsesfriheden til at kaste sig ud i nye motoriske udfordringer, ligesom det vanskeliggør toiletbesøg i bussen og i det fri.

Bleer
Der er nogle børn, der stadig bruger ble, når de starter i børnehaven. Modsat i vuggestuen, skal vi i børnehaven bede jer om, selv at tage bleer med.

MIDDAGSSØVN

De børn der stadig har behov for at sove til middag, sover sammen med børnene i minihaven efter frokost. Det er trygt og genkendeligt, da de kender de voksne og stuerne. Børnene sover på madrasser på gulvet og høre stille musik. De uger vi er på tur med bussen, sover de fleste af børnene en lur, når bussen om eftermiddagen kører hjem til Haraldsgården.

BUSSEN

Vores rumlepot kører hver dag ud i det blå med ca. tyve børn og tre voksne. Bussen kører fra Ragnhildgade kl. 9:30 og er hjemme igen kl. 15. Vi laver aktivitetsplaner for hver uge med bussen. De hænger i børnehaven, så I kan se hvor børnene skal hen, hvem der skal med og hvad de skal lave. Når børnene er med bussen er det vigtigt, at de har en rygsæk med, der er pakket med regntøj og skiftetøj.

FØDSELSDAGE

At fejre fødselsdag er noget helt særligt for alle børn.

Vi holder normalt fødselsdag om eftermiddagen til “frugt” ved to tiden. Vi pynter fint op, får flotte fødselsdagstegninger og synger fødselsdagssang. Ofte har barnet noget med, det gerne vil dele ud. Det kan være forskelligt frugt, hjemmebagte boller og lignende.

Hvis I har lyst, kan I også invitere stuen hjem og fejre jeres barns fødselsdag hjemme. Aftal da med stuen hvordan det bedst skal planlægges og tal om hvad i ønsker at servere. Til fødselsdage i hjemmet gælder den samme sukkerpolitik som i Haraldsgården. Der kan også være børn der er allergikere eller ikke spiser svinekød og det er derfor rart at få planlagt hvad vi eventuelt skal have med af mad fra institutionen.

Har barnet fødselsdag i en “bus-uge” fejrer vi fødselsdag i bussen, medmindre I hellere vil vente til en anden dag, hvis I eller søskende gerne vil deltage.

Planlæg med personalet på jeres barns stue, hvordan det vil passe jer bedst at fejre jeres barns fødselsdag, når dagen nærmer sig.

Vi henviser til Haraldsgårdens sukkerpolitik

KOMMUNIKATION

Vi har altid samtaler i børnenes tid i børnehaven. Vi tilbyder efter de første 3-5 mdr. en trivselssamtale, hvor vi fortæller hvordan børnene er faldet til og om deres hverdag. Inden skolestart, tilbyder vi i februar-marts en samtale, hvor vi taler om barnet og om den kommende skolestart. Er der yderligere behov for samtaler aftaler vi det løbende. Samtalerne skal ikke stå i stedet for den daglige kommunikation, som vi vægter meget højt, men ses som tilbud hvor der er ro og mulighed for at tale om jeres barn. Sker der ændringer eller store oplevelser i barnets liv, er det meget vigtigt at I informerer os, så vi ved hvad der rør sig og dermed bedre kan støtte barnet, i det der påvirker dem.

Har I spørgsmål, eller er der noget der undrer jer, vil vi opfordre jer til at komme til personalet, afdelingsleder Rikke eller husets leder Trine. Vi vil altid meget gerne høre jeres betragtninger, så vi sammen kan skabe de bedste rammer for børnenes hverdag.

ÅBNINGSTID
Man – fre: 07.00 – 17.00

LEDER
Gitte: 2152 7204

KONTAKT
Hvalrosser: 232 49459
Sæler: 2494 4551
Søløver: 2324 9594
Hvaler/BASIS: 3035 1317

Back To Top