Skip to content

Praktiske oplysninger

Praktisk information vedrørende Minihaven

Intranet

Når dit barn starter i Minihaven, skal Du/I logge ind på AULA

Al kommunikation med Minihaven foregår via dette intranet og det er afgørende for os, at I opretter jeres barns stamkort på dette system. Forældrene tjekker selv børn ind og ud  i Haraldsgården.

Indkøring

Det er meget forskelligt hvor lang tid det tager børn at falde til og blive trygge i nye miljøer og derfor har vi ikke en dagsorden for hvordan jeres barn skal køres ind i vores Minihave.

De fleste børn som starter i vores Minihave, kommer fra vores egen vuggestue, som vi har et tæt samarbejde med. Derved oplever vi at langt de fleste indkøringer går meget glidende, da barnet allerede har mødt de voksne i Minihaven og været i de nye lokaler. Vi har overleveringssamtaler med vuggestuen, som forældrene også kan inviteres til.

Hvis barnet kommer fra en anden Institution, holder vi altid et intromøde, hvor vi sammen planlægger hvordan indkøringen skal foregå.

Aflevering og afhentning

Når I afleverer jeres barn om morgenen, skal I have kontakt med en af os, der er tilknyttet barnets stue. Fortæl os gerne lidt om jeres morgen, hvis der er sket noget særligt eller hvis barnet har været vågen om natten. Det vil hjælpe os til at forstå, hvis jeres barn er træt.

Hvis barnet er ked af det og græder, fordi det ved, I skal gå, gør det ofte situationen nemmere for barnet, hvis afleveringen af barnet er kort. Ved at trække tiden ud eller komme tilbage, når I først har sagt farvel, bliver afleveringen ofte sværere for barnet, fordi det bliver i tvivl om jeres hensigter – går I eller bliver I?

Barnet skal også være klar over, at der er handling bag jeres ord, når I siger farvel. Det er naturligvis svært at sige farvel til sit barn, når det græder, men oftest går det meget hurtigt over og barnet går i gang med at lege eller sidder hos en af os, til det er faldet til ro.

I er selvfølgelig velkomne til at ringe eller skrive til os i løbet af dagen for at høre, hvordan det går med jeres barn, hvis afleveringen har været svær om morgenen.

Når I henter Jeres barn, er det også vigtigt at tale med os. Vi kan fortælle jer lidt om barnets dag og hvad barnet har lavet. Som ved aflevering er det også en fordel at der er handling bag ordene. Har I derfor besluttet at sige farvel, bør I gå. Ellers vil barnet måske blive forvirret og forsøge at trække afhentningen ud.

Når børnene bliver modtaget om morgenen, vil personalet ofte sidde ned for at skåne deres arme og ryg.

Påklædning og bleer

Vi er ude året rundt, også selvom det er koldt eller regner.

Derfor er det vigtigt, at I sørger for, at jeres barn har varmt tøj med, som det kan få på efter behov og at det har skiftetøj i sin kurv/pose på badeværelset. I vinterperioderne kan det være fodkoldt, og derfor anbefaler vi, at I tager hjemmesko med til jeres barn. Da vejret kan være ustadigt, bør I altid have regntøj til at ligge på barnets garderobeplads. Fornuftig påklædning er med til at holde jeres barn rask.

Husk at skrive navn i alt tøj, finder vi tøj uden navn i vil det blive lagt i vores glemmekurv i vores vaskeri, som tømmes hver 3. måned.

Minihaven har egne bleer til børn der er under 3 år. Når jeres barn fylder 3 skal i selv have bleer med.

Sutter

I skal selv medbringe sutter, Husk navn i og husk at tage dem med hjem for at koge dem fri for bakterier.

Sygdom

Vi gør meget for at undgå sygdomme i Minihaven. Børn og voksne vasker hænder ofte i løbet af en dag. I Minihaven er der spritdispenser som vi opfordrer jer til at bruge inden og efter I har været på stuerne. Ligeledes opfordrer vi jer til at vaske jeres barns hænder på badeværelset, når I kommer og går, det er også en måde at forebygge at smitten spredes.

Når børnene skal tørres om munden eller have vasket hænder, bruger vi engangspapir og engangshåndklæder. Vi bruger gummihandsker, når vi skal skifte ble på et barn ligesom skiftepladsen vaskes af hver gang den har været brugt.

Er en fra personalet syg, bliver vedkommende hjemme for at undgå at sprede smitten til børn og voksne. Dette gælder også for barnet, og er jeres barn sygt, skal I holde det hjemme til det har haft en feberfri dag, ikke har dårlig mave, ikke kaster op eller er i behandling. Kontakt stuen hvis I er i tvivl om jeres barn må være i institutionen.

Når der opstår smitsomme sygdomme i Minihaven, underretter vi jer om det, samt sætter opslag op, der fortæller om sygdommene og hvordan vi og I skal forholder jer til dem.

Hvis jeres barn bliver sygt, mens det er i Minihaven, skal vi kunne få fat i jer, så I kan hente jeres barn. Derfor skal de telefonnumre I udleverer til os hele tiden være opdaterede.

Personalet må almindeligvis ikke give medicin, men drejer det sig om livsvigtig medicin (f,eks. astmamedicin eller medicin mod feberkramper), giver personalet medicinen efter lægelig skriftlig instruktion.

Dagens rytme

Kl. 7.00 – 8.00

Minihaven åbner.

I dette tidsrum er der morgenmad for børnene. Hvis barnet skal spise morgenmad i Minihaven, skal det være kommet inden kl. 7.45. Vi spiser morgenmad sammen med børnehaven, på 1. sal.

Kl. 7.45-8.00

Her går vi op i Minihaven og fordeler os på vores stuer, alt efter hvor mange børn vi er.

Kl. 9.00

Vi har samling på stuerne med aktivitetskasser, sang og nærvær i hele gruppen. Vi brød og får vand.

Kl. 9.30 – 10.45

Vi går i gang med dagens planlagte aktiviteter enten inden døre eller udendørs.

Kl. 10.45

Vi spiser frokost.

Kl. 11.30-14.00

Børnene der skal sove, lægges til at sove og resten går ud på vuggestuens legeplads, som vi har helt for os selv i dette tidsrum.

Efterhånden som børnene vågner, får de tøj på, og kommer ind på en af stuerne hvor der ikke er nogen der sover.

Kl. 14.00

Børnene får friskbagt brød og lidt mælk eller vand at drikke. Derefter leger vi på stuerne eller går på legepladsen.

Kl. 16.00

Vi samler børnene på én stue for at rydde op til rengøring på de andre stuer.

Kl. 16.30-17.00

Minihaven lukker sammen med børnehaven på 1. sal eller på børnehavens legeplads.

Forældresamtaler om det enkelte barn

Vi snakker med jer løbende om behov for samtaler. Vi har den holdning, ”hellere en samtale for meget end en for lidt.” og ingen bekymring er for lille.

ÅBNINGSTID
Man – fre: 07.00 – 17.00

AFDELINGSLEDER
Gitte Ringkvist: 2152 7204

KONTAKT
Blæksprutter: 3060 3650
Delfiner: 2324 9274
Krabber: 2348 0629
Skildpadder: 2339 8343

Back To Top